torstai 22. lokakuuta 2015

Millaisia käytännönhaasteita ilmiöpohjaiseen opetukseen liittyy?

Tiedonkulku

Kun toimitaan ja tehdään, liikutaan paikasta toiseen, kun tehdään yhdessä eikä yksin, täytyy ratkaista, miten tiedonkulku hoidetaan: opettajien ja opiskelijoiden välinen viestintä ja tiedonkulku (viikkotapaamiset, sähköinen oppimisympäristö ja FB-ryhmä, WhatsApp opiskelijoiden kanssa ja opettajien välillä).


Ajankohdan valinta

esim. yo-kirjoitukset, muut koulun projektit, mille vuositasolle

Lukujärjestys (opiskelijat ja opettajat)

Opettajilla oltava muissa jaksoissa enemmän kursseja, että ilmiöjaksoon saa vähemmän kursseja - näin oppituntien paikkojen vaihto on helpompaa. Opiskelijoiden koko vuosisuunnitelma pitää tehdä huolella, kun yksi kokonainen jakso sidotaan tähän.

Suunnittelu

Suunnitteluun olisi oltava resurssia, kun asioista on neuvoteltava usean toimijan kanssa, tarvitaan aikaa eri tavalla, kuin yksinäisesti ja itsenäisesti oppitunteja ja kursseja suunnitellessa. Vaatii aikaa ja kypsyttelyä esim. lukiossa kokonaisuus pitää markkinoida valitsijoille. Pitäisi olla pitkäjänteisyyttä, että kokonaisuus kehittyy, ei yhden vuoden päiväperhoja.

Opiskelijoiden valikoituminen

  • Motivaatio: Mikä on motivaatio valita ilmiöopetusta, millaiset odotukset heillä on? Uskaltaako valita erilaista, jos on kovin tunnollinen opiskelija "oppiiko siinä"? 
  • Ryhmäkoko, esim. vierailuille on haastavaa lähteä kovin suuren ryhmän kanssa. 
  • Sukupuolijakauma - onko aihe sellainen, että se kiinnostaa kumpaakin sukupuolta. 
  • Ryhmäytyminen - luokattomassa isossa lukiossa ei paljon ryhmäydytä - nyt kun ollaan ja tehdään yhdessä, osaavatko opettajat toimia ryhmän kanssa, jolla alkaa olla oikein kivaa keskenään :) 
  • Poissaolote -rilainen toteutus vaatii sitoutumista, koska yhden kurssin asiaa voidaan mennä kahdessa päivässä iso harppaus eteenpäin, kun lukujärjestys on perinteisestä poikkeava. 
  • Kustannukset: Jos tehdään retkiä ja reissuja, miten ne kustannetaan.

Opettajatiimi

Samat intressit, henkilökemiat, vaihtuvat opettajat, soveltuvat oppiaineet, työnjako.

Arviointi

Jos opitaan tekemällä tai toimimalla, miten sitä arvioidaan. Jos opetus toteutetaan eri tavalla, pitäiskö arviointi olla myös jotain muuta kuin loppukoe.

OPS

Miten paljon OPS:ia uskaltaa tulkita, painottaa ja valikoida. Onko esim. lukio yo-kokeen vanki.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti